Agder Kunstsenter har gleden av å invitere til åpning av utstillingen INNER OUTFITS søndag 10. mars kl. 13.00.

Inner Outfits er en kuratert utstilling med 14 kunstnere fra fire land, som presenterer lokale, rituelle kostymer fra Europeisk folklore og tradisjoner.

• Søndag 10. mars kl. 13.00
• Skippergata 24, Kristiansand
• Pølser og andre forfriskninger

ÅPNINGSTALE Irene Ikdal, Vest-Agder fylkeskommune
KUNSTNERFOREDRAG Charles Fregér

Utstillingen står til 24. mars.
Åpent torsdag-fredag kl. 12 – 16, eller etter avtale.
Gratis inngang.

Deltagende kunstnere:
Charles Fregér
Elisabeth Haarr
Karoline Hjort &
Riitta Ikonen
Yiannis Adamakis
Dimitiris Dassios
Yorgos Giotsas
Maria Grigoriou
Valia Karapidaki
Katerina Kokkinaki
Afroditi Liti
Maria Mastori
Eleni Tzatzalos
Vassia Vanezi

Kuratert av
ELISABETH ROMBERG
LOUIZA KARAPIDAKI
KLEOPATRA FATOUROU

Inner Outfits

Kan vi kle på oss en sinnsstemning? Forandres vårt indre automatisk sammen med det ytre? Kanskje bør vi alle lage vår egen private rustning. 

Charles Fréger (f. 1975, Frankrike) har reist Europa rundt for å fotografere lokale, rituelle kostymer. Frégers´ bildeserie Wilder Mann viser hvor potent et kostyme kan være, og hvordan det kan forandre personen som bærer det til en annen versjon av seg selv. De fem Wilder Mann-bildene vi får se i denne utstillingen, minner oss dessuten på kunsthåndverket som ligger bak disse antrekkene. Den internasjonalt anerkjente fotografen er blant kunstnerne kurator og initiativtaker Elisabeth Romberg har plukket ut til utstillingen Inner Outfits, som tidligere har blitt vist i Hellas og nå har kommet til Kristiansand og Agder Kunstsenter. 

Fri tolkning

  • Inner Outfits handler om ytre manifestasjoner av indre psykologiske tilstander. Et ytre uttrykk for en indre tilstand, sier Romberg.

Hun legger til at utstillingen er «et arbeid under utarbeidelse». 

  • Den er et konsept jeg har jobbet med siden 2016, og som har hatt mange faser og uttrykk. Dette er et av dem, og jeg håper det blir enda flere. 

Underveis har Romberg hatt med seg forskjellige kunstnere, kuratorer og tilskuddspartnere, noe hun har lyst til å fortsette med. 

– Sammen med utviklingen av Inner Outfits som konsept, foregår det også en utvikling av meg som kurator. Når man samarbeider med og lytter til andre, øker man også sin egen forståelse av det man holder på med. Mitt utgangspunkt for utstillingen er et konsept hvor samarbeid og fri tolkning står i sentrum, sier Romberg. 

Internasjonalt samarbeid

Som en del av konseptet har Romberg invitert med seg to kuratorer, Cleopatra Fatourou og Louisa Karapidaki fra Kunstakademiet i Athen. De tilfører utstillingen verk av greske kunstere som har gjort seg sine egne tolkninger av tittelen Inner Outfits.

  • Jeg er spent på å se hva slags verk de har med seg. Under utstillingen i Athen var det absolutt estetiske og konseptuelle forskjelligheter mellom oss, men vi utfylte hverandre bra og det var en lærerik prosess, sier Romberg, og legger til: 

– Det er ikke et mål at kunstnerne skal utfylle hverandre. Mer enn det ønsker vi å vise hvordan man kanskje kan tenke helt forskjellig rundt et tema, og at det er helt ok. 

Personlig rustning

Vassia Vanezi, en av de greske kunstnerne representert i utstillingen, var med på Dokumenta 14 med verket Weaving Together, etter invitasjon fra Rick Lowe. Dette kommunale arbeidet er en invitasjon til å sitte ned og snakke, spise, drikke og lage noe sammen. 

  • Et sted hvor vi kan dele våre historier og vår kultur, våre redsler og håp gjennom veven, nesten som et rituale, tilføyer Romberg. 

I et skriv hvor Cleopatra Fatourou og Louisa Karapidaki forteller om kunstnerne de har valgt ut, sier de blant annet dette: 

«Som kuratorer for Inner Outfits spurte vi kunstnere om å reflektere rundt hva som påvirker dem mest, og om de tror de kan takle dette om de ikler seg en slags rustning som kan beskytte dem mot ødeleggelser og smerte det ville ha påført dem. Kunstnerne har derfor laget sine egne personlige «rustninger» eller beskyttelsesdrakter som kan beskytte dem mot volden vi omgir oss med, enten den er fysisk, psykisk, verbal eller i en annen form – men også mot den indre krigen hver og en av oss opplever når vi konfronteres med våre personlige redsler og tilkortkommenhet.» 

De skriver også om hvor viktig selve prosessen med å lage sin egen personlige beskyttelsesdrakt er, da det er gjennom denne prosedyren vi får tid til å revurdere alle aspekter av «angrepet» vi er i ferd med å utføre. Ifølge dem blir  vi alle utfordret til å kjempe flere forskjellige kamper hver eneste dag. 

Norsk Wilder Mann-bilde

Når Charles Fréger besøker Agder Kunstsenter for å holde foredrag under åpningen av Inner Outfits, har han en plan om å bringe noe med seg hjem. 

  • Han skal forsøke å ta et nytt bilde til serien Wilder Mann. Jeg har klart å spore opp en mange hundre år gammel «julegeit» som vi skal få låne av et museum. Det er et hode av tre, skinn, hår, bein og horn, som ble brukt som utkledning når man gikk julebukk i gamle dager, sier Romberg.

Hvem som skal ikle seg det gamle dyrehodet og bli avbildet som et norsk bidrag i Wilder Mann-serien, gjenstår å se.

Stemningsfull kjole

De andre kunstnerne Romberg har valgt ut, er Elisabeth Haarr (f. 1945, Norge) og fotografene Karoline Hjorth (f. 1980, Norge) og Riitta Ikonen (f. 1981, Finland). De to sistnevnte har samarbeidet om bildeserien Eyes as Big as Plates, hvor de har portrettert eldre mennesker som ensomme skikkelser i landskapet, ikledd elementer fra naturen rundt seg. Noen av bildene har vært hyppig delt på internett, og vil kjennes igjen av mange. 

  • I tillegg til fantastiske fotografier, viser vi en av mine personlige favoritter: En vakker dag av Elisabeth Haarr. Plastkjolen, som har påmalt blå himmel og hvite «fluffy» skyer, liksom henger og vaier i vinden. Den kjolen fanger virkelig opp en vakker dag, slår Romberg fast. 

Mai Linn O. Tronstad, frilancejournalist

Utstillingen er støttet av Kristiansand kommune, Vest-Agder fylkeskommune og Billedkunstnernes Vederlagsfond.