Agder Kunstsenter har gleden av å invitere til åpning av separatutstillingen FELTER AV LYS av Mirjam Raen Thomassen, lørdag 06. april kl. 13.00.

FELTER AV LYS
• Lørdag 06. april kl. 13.00
• Skippergata 24, Kristiansand

ÅPNINGSTALE Kristin Øygarden, skribent.

PERFORMANCE Morten Liene

Utstillingen står til 28. april.
Åpent torsdag-søndag kl. 12 – 16.
Gratis inngang.

// Et spill mellom lys og skygge //

Utstillingen Felter av lys vil oppleves på ulike måter, alt etter når på dagen du besøker den og hvem som befinner seg i rommet. 

Tenk et øyeblikk over hvilken kraft lyset har. Det beveger seg fort, nærmere bestemt 299.792.458 meter i sekundet. Lys defineres som elektromagnetisk stråling som er synlig for det menneskelige øye. Det påvirker hvordan vi ser og opplever alt rundt oss. Etter en mørk vinter føles ofte lys ekstra kjærkomment. Sammen med våren kommer en sol som er stadig mer til stede. Vi vender ansiktet mot den og lar oss berøre – eller kanskje irritere. Sola og lyset er vanskelig å ignorere. 

Fysisk fornemmelse. Mirjam Raen Thomassen har alltid vært opptatt av lyset. Hun synes det er spennende hvordan det kan være tydelig eller uklart, mykt, skarpt eller ubehagelig insisterende. 

– Lysets fysiske fornemmelse interesserer meg. Det er uhåndgripelig. Samtidig har det et fysisk nærvær i måten det omfavner deg på, sier Raen Thomassen, og utdyper hvorfor hun er spesielt opptatt av sollys som lyskilde: 

– Man kan se på sola med en blanding av poetisk og eksistensielt perspektiv. Den er sanselig, man kan føle og se den – men ikke ta på den. Samtidig avhenger hele vår eksistens av den. 

Fritt spillerom. Kunstneren anbefaler å se hennes nye utstilling Felter av lys i dagslys, men synes det er ekstra fint om noen stikker innom mer enn én gang. Da kan utstillingen oppleves på flere forskjellige måter, alt ut fra været, hvordan lyset faller og hvem som er tilstede. 

– Våren er en fin årstid for å la sollyset få spillerom. Jeg har tatt utgangspunkt i rommet og bruker stedet som et aktivt materiale. Agder Kunstsenter har fint dagslys gjennom markante vinduer i den fremre delen av lokalet. Her vil dagslyset ha stor innvirking på utstillingen, mens bakre del av rommet får en mer statisk form. 

Hvilke forskjellige kvaliteter setter du pris på ved naturlig og kunstig lys? 

– Ved kunstig lys får man en annen kontroll og mulighet for iscenesettelse, man kan legge til og trekke fra. Lar man i tillegg sola få fritt spillerom, får man de spennende overgangene mellom håndgripelig og uhåndgripelig, kontroll og ikke kontroll. 

Nedstrippet. Felter av lys består av tynne hvite bomullslerreter spent opp på store rammer. Lerretene er satt opp i noe som kan minne om en labyrint, da kunstneren ønsker å skape «lommer» i rommet. De opprinnelige veggene er malt i en varm gråfarge som gir en lett kontrast til den hvite bomullen, og som sørger for at lys og skygger kommer til sin rett.

– Jeg ønsket å strippe det ned så det føles veldig nakent, dette er noe av det mest nakne jeg har gjort. Sted og rom påvirker oss ekstremt mye, og jeg ville skape et rom for nyanser, sier Raen Thomassen, og legger til: 

– Jeg har en hang til tabula rasa; ideen om det ubeskrevne blad. Jeg søker friheten i det minimalistiske. Det gir meg et etterlengtet fristed blant all informasjonen vi utsettes for i dag.

Sanselig. Du er opptatt av sanser. Hvilke av dem ønsker du å vekke med denne utstillingen? 

– Synet, den visuelle berøringen. Det er fascinerende hvordan man kan stryke over tingene med et blikk, men ikke berøre dem. Det er noe fysisk med hvordan lyset omfavner deg, men det lar seg aldri fange. Også den romlige opplevelsen står sentralt.

Raen Thomassen kan gjerne sitte og jobbe på kontoret eller i verkstedet, for så å bli fullstendig oppslukt av lyset som siver inn gjennom vinduene. 

– Jeg klarer ikke stenge det ute, men stopper opp og begynner å ta bilder av det. Felter av lys som er i konstant endring. Lyset kan farge elementer slik at de blir noe helt annet enn de var før. Kjøper du for eksempel en jakke i en butikk, har du en formening om hvilken farge den er. Når du kommer ut er fargen kanskje en helt annen. Det store spennet i lyset er utrolig interessant. 

Kunstnerbarn. Raen Thomassen er datter av to kunstnere og gift med en annen. Selv ville hun bli frisør, men måtte finne på noe annet da hun ble allergisk for kjemikaliene som brukes. Hun studerte interiør et år, vurderte sykepleien, ergoterapi og spesialpedagogikk, men endte likevel opp som kunstner. 

– Den gangen hadde jeg behov for å gjøre noe mer konkret, men jeg er veldig fornøyd med at det til slutt ble kunstskole. Alle tidligere erfaringer er nyttige å ha med seg i kunsten, som det å tegne og skape rom i interiørarkitekturen, sier Raen Thomassen, og avslutter.

– Noen vokser opp med en naturlig trang til å fortsette i foreldrenes fotspor, mens andre har trang til å gjøre noe helt annet. Jeg opplevde litt begge deler. 

Tekst: Frilansjournalist Mai Linn Tronstad

Om kunstneren: Mirjam Raen Thomassen (f. 1982) er opprinnelig fra Lillesand, men bor og arbeider i Arendal. Hun har sin kunstutdannelse fra Einar Granum Kunstfagskole, Kunst- og Designhøgskolen i Bergen samt utveksling ved Glasgow School of Art i Skottland. Hun har mottatt et knippe tilskudd og stipender, hatt verk med i flere titalls gruppeutstillinger i inn- og utland – og hun har hatt flere solo- og duoutstillinger, blant annet i Kina, Bergen og Kristiansand. 

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturfond og Billedkunstnernes Vederlagsfond.